Marketing analityczny (Data Driven Marketing) i zarządzanie na bazie wskaźników KPI są błędnie kojarzone wyłącznie z dużymi firmami. Tymczasem to małe i średnie firmy mogą uzyskać najwięcej korzyści, wprowadzając działania z tego obszaru.
Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest określenie źródeł danych. Najważniejsze miejsca, z których możemy je pozyskać, to:
- Systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM): dzięki nim firmy mogą przechowywać informacje o klientach, takie jak dane kontaktowe, demograficzne, historia zakupów czy historia komunikacji, oraz zarządzać nimi.
- Analiza witryny www: narzędzia takie jak Google Analytics dostarczają kompleksowe statystyki dotyczące wszystkich aspektów ruchu na stronie. Najważniejsze to liczba wejść z różnych źródeł ruchu, współczynnik odrzuceń, zachowania użytkowników na stronie, wyszukiwania i wskaźniki konwersji.
- Ankiety i opinie: małe firmy mogą zbierać dane, przeprowadzając ankiety lub pozyskując opinie klientów za pomocą formularzy, e-maili lub mediów społecznościowych. Są to niskokosztowe metody, które prawidłowo wprowadzone mają dużą wartość poznawczą.
- Dane sprzedaży: dane dotyczące sprzedaży, takie jak przychody i rentowność wg kategorii lub produktów, rotacja produktów, czasowy rozkład zakupów klienta, średnia wartość transakcji i wiele innych. Mogą być one wykorzystywane do identyfikacji trendów i podejmowania świadomych decyzji biznesowych.
- Wydatki marketingowe: koszty pozyskania klienta, koszty kampanii w poszczególnych kanałach, koszty nośników reklamowych.
- Media społecznościowe: platformy społecznościowe, takie jak Tik Tok, Facebook, Instagram i Twitter, dostarczają danych na temat demografii, zainteresowań, preferencji i zaangażowania klientów.
- Systemy Point of Sales: firmy detaliczne i usługowe mogą śledzić dane zakupów i sprzedaży, dane logistyczne i magazynowe, historię zakupów klientów itp.
- Email marketing: platformy email marketingowe mogą dostarczać danych dotyczących wskaźników otwarcia, klikalności i konwersji, które mogą być wykorzystane do poprawy efektywności przyszłych kampanii.
- Informacje o konkurencji: produkty, ceny, działania marketingowe. Ale też tzw. biały wywiad, czyli informacje w mediach społecznościowych konkurencji, noty prasowe, sprawozdania zawierające wyniki.
- Ogólne dane gospodarcze: dostępne na stronach instytucji (np. GUS, Bank Światowy, Eurostat), organizacji branżowych i firm badawczych. Są tam informacje dotyczące wskaźników ekonomicznych, nastrojów konsumenckich, koniunktury gospodarczej, sprzedaży detalicznej itp.
- Dane zewnętrzne: firmy mogą również kupować dane od dostawców zewnętrznych, takich jak firmy badawcze zajmujące się analizą rynku lub pośrednicy danych, aby uzupełnić informacje zbierane wewnętrznie.
- Bezpłatne raporty i zestawienia: z naszej strony możesz pobrać listę ponad 50 miejsc w sieci, gdzie znajdziesz bezpłatne raporty i badania praktycznie na każdy temat.
Jak widać, istnieje wiele źródeł pozyskania danych, które mogą wspierać decyzje biznesowe.
Z praktyki wiem, że nie ilość danych jest problemem, ale ich metodyczne używanie. Korzystanie z danych musi być nawykiem zakorzenionym w kulturze firmy. Komunikacja oparta na faktach, a nie opiniach powinna być wprowadzona przez osoby zarządzające lub właścicieli, a dzięki temu szybko przeniknie całą organizację.